Hökümə Qurbanova
- 100
Azərbaycan teatr və kino sənətinin
psixoloji, tarixi-dramatik səpkili obrazlar yaradıcısı
Bu
gün -11 iyun tarixində böyük səhnə ustası,
Azərbaycan teatr və kino sənətinin görkəmli
nümayəndəsi, xalq artisti, Dövlət mükafatı
laureatı Hökümə Qurbanovanın 100 yaşı tamam
olur. Romantik aktyor məktəbinin poetika göstəricilərini
lirik-psixoloji aktyor məktəbinin ifadə vasitələri ilə
qovuşduran, onları harmonik ayrılmazlıqda, bir estetik
prinsiplərdə təqdim edən ilk aktrisa Hökümə
Qurbanova neçə-neçə obrazı ilə sənət
tariximizə silinməz izlər salıb.
Bakı
Pedaqoji Texnikumunu bitirən Hökümə Qurbanova 1931-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına daxil olaraq iki il
fortepiano sinifində təhsil alıb. Hökümə
Qurbanova konservatoriyada təhsil alarkən dramaturq və teatr
xadimi Cəfər Cabbarlının ciddi təşəbbüsü
ilə "Almaz" filmində Yaxşı roluna çəkilib.
Ancaq film ekranlara ədibin ölümündən sonra,
1936-cı ildə buraxılıb.
Milli
Dram Teatrının tamaşalarında əvvəllər
ara-sıra çıxış edən Hökümə Qurbanova
1938-ci ildən ömrünün sonunadək bu kollektivin əvəzolunmaz
aktrisası kimi şöhrətlənib. Hökümə
xanımın xırda-para epizod rollarını nəzərə
almasaq, o, 1940-cı illərdən əsas rolların
ifaçısına çevrilib. Teatr tariximizdə
Hökümə Qurbanova kimi gözəl və məlahətli
səs variasiyaları ilə oynaya bilən ikinci qadın sənətkar
olmayıb. Tamaşaçı salonunun arxa sıralarında əyləşən
sənətsevərlər də onun məşəl kimi yanan,
alovlu və ağıllı gözlərindəki mənaları
aydınca görür, duyur və dərk edirdilər. Aktrisa
lazım gələndə səhnədə dəqiqələrlə
mərmər abidə kimi "donub" qala bilirdi. Şekspirin
"Qış nağılı"nda Hermiona rolundakı
pauzaları baxış və hərəkətləri ilə
ustalıqla doldururdu.
Ehtirası,
fikirləri, məhəbbəti, həyat kredosu müxtəlif
müstəvi kəsiklərində çarpazlaşan Kleopatra
səpkili mürəkkəb faciə obrazlarının ən
dramatik səhnələrində də aktrisa səslə
daxili ehtirasını paralel işlətməkdə, onları
obrazın mürəkkəb, psixoloji və ziddiyyətli mənəvi
aləminin açılmasma istiqamətləndirməkdə
mahir ustad idi. Psixoloji rollarda obrazın ovqatını tamamlamaq
üçün səsləndirilən musiqinin ritm və ahəngini,
təranə düzümünü Hökümə xanım
səsinin cingiltili, titrəyişli musiqisi ilə eyni kökdə,
not dəqiqliyi ilə qurmağı bacıb.
Komediya
rollarında Bənovşə, Xanuma... kimi obrazları ilə
səhnəyə çıxan Hökümə
Qurbanovanın məlahətli yumoru, sərrast və
dürüst istiqamətli satirası sanki səhnəyə
sığmırdı, vəziyyətin ovqatı bütün
salona sirayət edirdi. Onun yumorlu ifası əsərin məhvərinə
çevrilir, tamaşadakı bütün personajları öz
gülüşünün oxu ətrafında fırlanmaq cazibəsinə
salırdı. Mənalı, zərif və cazibəli
plastikası vardı. Hərəkətlərini personajın
ictimai-sosial mənsubiyyətinə, mənəvi-əxlaqi
xüsusiyyətlərinə, hadisələrin psixoloji
dramatizminə ahəngdar həssaslıqla bağlayıb əlaqələndirirdi.
Hökümə
Qurbanovanın çöhrəsində Cakondanın sirli təbəssümü
vardı. Aktrisa o təbəssümün sehrindən və
hüsnündən dramatik rollarda məharətlə istifadə
edirdi. Onun dramatik rollarının qəhrəmanlarının
həyat amalları insanpərvərliklə, xeyirxah əməllərlə
yoğrulub. Janr-üslub və oyun-forma baxımından
Hökümə Qurbanovanın yaradıcılığı
belə səciyyələnir. Romantik faciə rollarının
ifaçısı kimi Hökumə xanımın Hüseyn
Cavidin "Şeyx Sənan" (Xumar), "Səyavuş"
(Südabə), Vilyam Şekspirin "Antoni və Kleopatra"
(Kleopatra), "Qış nağılı" (Hermiona),
Fridrix Şillerin "Orlean qızı" (Janna d'Ark), Səməd
Vurğunun "Fərhad və Şirin" (Şirin və Məryəm),
Cəfər Cabbarlının "Od gəlini" (Solmaz) faciələrində
mürəkkəb obrazlar yaradıb. Süleyman Sani Axundovun
"Eşq və intiqam"ında Zöhrə, Səməd
Vurğunun "İnsan"ında Səhər, Qeybulla Rəsulovun
"Qarabağ əfsanəsi"ndə Günəş,
Anatoli Boryanovun "O tayda"sında Valentina Nikolayevna
rollarının ifası realist faciə janrında köklənib.
Romantik-dramatik rollar bölümünə Gülbahar
("Müsibəti-Fəxrəddin", Nəcəf bəy Vəzirov),
Xuraman ("Vaqif", Səməd Vurğun), Afaq
("Nizami", Mehdi Hüseyn), Oliviya ("On ikinci gecə",
Vilyam Şekspir), Cenevrə ("Dərin köklər",
Ceyms Qou və Arno D'Nyusso) və digər obrazlarının ifası daxildir.
Psixoloji-dramatik,
tarixi-dramatik səpkili rolları ilə səhnəmizin əvəzsiz
ifaçısına çevrilib. Aktrisa "Azərbaycanfilm"in
istehsal etdiyi "Bir ailə" filmində Leyla, "Onu
bağışlamaq olarımı?", "Mən rəqs edəcəyəm"
kinolentlərində Laçın, Mahmudun anası,
"İnsan məskən salır"da Ana rollarına
çəkilib. Bütün obrazları ilə Azərbaycan
kino və teatr sənətinin təkrarsız
ifaçısı tək yaddaşlarda dərin izini salıb.
ZÜMRÜD
Səs.- 2013.- 11 iyun.-
S.12.